Configuratie

Publiceer je vanaf een zelf-gehoste WordPress-site?

Welkom bij WordPress.com! Goed je te zien.

We zijn blij dat je ons hebt gevonden, we zorgen ervoor dat je snel aan de slag kunt. Kies een onderwerp waarover je meer wilt weten en ga aan de slag!

Opmerking: bepaalde instructies in deze handleiding verwijzen naar het dashboard WP Admin. Je kunt dit dashboard openen door /wp-admin toe te voegen aan het einde van de URL van je site (bijv.: voorbeeld.wordpress.com/wp-admin)

Migreer je content naar je WordPress.com-blog

Tijdens het migratieproces wordt je content (reacties, tags/categorieën, tekst, foto’s en andere geplaatste media) overgedragen naar je WordPress.com site.

Je moet eerst een exportbestand van je zelf-gehoste WordPress-site genereren. Log in bij het dashboard van die site, ga naar Extra  Exporteren, en volg de instructies om je exportbestand te downloaden. Houd de oude site actief tot alle content is geïmporteerd.
Het importeren van content naar je WordPress.com-site is net zo eenvoudig. Log in bij je WordPress.com WP Admin-dashboard, ga naar Extra  Importeren, kies ‘WordPress’ en volg de instructies om je exportbestand te uploaden en de content te migreren.

Afbeelding van WP-Admin-importmenu

Opmerking: de import is exclusief thema, aangepast domein en persoonlijke gebruikersinstellingen. Deze kun je hieronder instellen.

↑ Inhoudsopgave ↑

Koppel je domein aan je WordPress.com-blog.

Gebruik Domeintoewijzing om je domeinnaam te koppelen aan WordPress.com. Domeintoewijzing is inbegrepen in onze betaalde abonnementen.

1.  Update je naamservers zodat ze verwijzen naar WordPress.com.

Je domein is momenteel gekoppeld aan je oude host, dus moet je je naamservers bijwerken, met name je DNS-instellingen. We hebben instructies hiervoor voor de populairste domeinregistrars. Stel je DNS in op ns1.wordpress.com, ns2.wordpress.com en ns3.wordpress.com. (Als je problemen ondervindt, kan je domeinregistrar je helpen.)

2.  Voeg de upgrade voor domeintoewijzing toe aan je WordPress.com-blog.

Ga naar de pagina Domeinen. Klik op Een bestaand domein toewijzen en volg de instructies om je domein toe te voegen. Het kan een aantal uur duren voordat de wijziging ingaat (meestal 3-4 uur).

3.  Stel je zojuist toegewezen domein in als het primaire adres van je blog.

Als de aankoop is afgerond, ga je terug naar de pagina Domeinen, vink je de knop naast het domein dat je zojuist hebt toegewezen aan je blog aan en klik je op ‘Primair maken‘.

Als je een e-mailadres gebruikt met je aangepaste domein, moeten er wat meer stappen voltooid worden. Allereerst heb je een e-mailhost nodig, zoals Google Apps of Zoho Mail, en vervolgens moet je aangepaste DNS-records aanmaken — meer gedetailleerde instructies vind je hier.

↑ Inhoudsopgave ↑

Sites op WordPress.com gebruiken de volgende Permalink-structuur:

http://voorbeeld.com/2014/10/21/voorbeeldbericht/

Mogelijk is er een aangepaste permalink-structuur op je zelf-gehoste site die afwijkt van het bovenstaande. Over het algemeen probeert de WordPress-software de oude URL te koppelen aan de relevante URL op de gemigreerde site.

Bijvoorbeeld, de URL’s:

http://voorbeeld.com/21/10/2014/voorbeeldbericht/

http://voorbeeld.com/21/10/voorbeeldbericht/
http://voorbeeld.com/2014/voorbeeldbericht/

leiden allemaal tot de URL van WordPress.com:

http://voorbeeld.com/2014/10/21/voorbeeldbericht/

Zelfs als de volgende URL wordt gebruikt, word je naar de juiste URL geleid (ervan uitgaand dat er slechts één bericht is met ‘voorbeeldbericht’ in de URL op je WordPress.com site)

http://voorbeeld.com/voorbeeldbericht

Zo hoef je je geen zorgen te maken over defecte links van andere domeinen door verschillende permalink-structuren.

De enige uitzondering hierop is voor sites die een bericht-ID-structuur gebruiken, zoals:

http://voorbeeld.com/?p=1337

↑ Inhoudsopgave ↑

Verplaats je Jetpack-statistieken en abonnees naar je WordPress.com-blog

Als je je statistieken en abonnees van je Jetpack-site wilt verplaatsen naar je WordPress.com-site, neem dan contact op met Jetpack met de URL’s van de sites die betrokken zijn bij de verplaatsing.

↑ Inhoudsopgave ↑

Je thema aanpassen

Kies een thema

We hebben honderden thema’s bij WordPress.com en elke week worden er nieuwe toegevoegd. Bekijk je opties in de Themashowcase. Klik op het vergrootglas en op Meer om te sorteren op weergave of functie — minimalistische thema’s, rastergebaseerde thema’s, thema’s voor fotografen, thema’s voor sites over trouwen, thema’s met drie kolommen, wat je maar wil. Je kunt een thema direct vanuit de Showcase activeren.

Om thema’s uit te proberen ga ja naar Mijn site → Thema’s op je homepage. Kies een thema en selecteer ‘Live voorbeeld’.

Het live voorbeeld opent het Aanpassingsmenu, waarmee je je thema kunt aanpassen om een kopje of achtergrond in te stellen, je logo te uploaden, een statische homepage te maken en meer (afhankelijk van het gekozen thema).

Je kunt ook experimenteren met lettertypen, kleuren en aangepaste CSS. Let op: deze functies zijn in ‘voorbeeldweergave-modus’ en om deze wijzigingen op te slaan en te publiceren, heb je een WordPress.com Premium abonnement nodig.

Voeg widgets toe

WordPress.com biedt tientallen widgets — Bekijk de volledige lijst. Om widgets toe te voegen, ga je naar het Aanpassingsmenu → Widgets. Om een widget te gebruiken, sleep je deze naar het widgetgebied, zoals een sidebar of voettekst; je blog wordt meteen bijgewerkt.

Veel widgets hebben configuratie-opties als ‘aantal weer te geven items’ (bijv. de widget Recente berichten), terwijl andere widgets je vragen andere informatie op te geven (bijv. een link voor je Flickr-stream). Andere widgets, zoals widgets voor tekst en afbeelding, zijn volledig aanpasbaar. Als je een widget aanpast, klik dan op ‘Opslaan’ om de wijzigingen vast te leggen.

Go mobile

We gaan ervan uit dat je wilt dat je blog er ook op mobiele devices goed uitziet. Mensen die je site bekijken op een mobiele device zien:

  • Een responsieve versie van je thema, als het gekozen thema responsief is. Elk nieuw thema dat we uitbrengen is responsief en daarnaast is ook een aantal bestaande thema’s responsief: bekijk welke dit zijn.
  • Minileven, als je thema niet responsief is. Minileven is een versie van ons Twenty Eleven-thema dat is ontworpen om duidelijk en snel te zijn op telefoons. Lezers kunnen op de link ‘volledige site’ klikken om je standaard thema te zien. Om deze mobiele functie in te schakelen, ga je naar Weergave → Mobiel in het WP Admin-dashboard.

Je kunt het mobiele thema ook uitschakelen, maar let op dat dit ervoor kan zorgen dat je site langzamer laadt op telefoons en tablets en dat je site er anders (slechter) uitziet.

↑ Inhoudsopgave ↑

Maak verbinding met je andere sociale netwerken

WordPress.com bevat een tool genaamd Publicize. Deze tool deelt je berichten automatisch op FacebookGoogle+TwitterTumblr en LinkedIn. De tool is ook onderdeel van de Jetpack-plugin, dus je hebt hem mogelijk al eens gebruikt op je oude site. Hierdoor houdt je zeeën van tijd over om te besteden aan je hobby’s.

Ga naar Mijn site → Delen om de tool in te schakelen. Klik op ‘Koppelen’ en volg de aanwijzingen om de koppeling goed te keuren:

Publicize-koppelingen

Als je tenminste één service hebt ingeschakeld, zie je Publicize-informatie wanneer je een nieuw bericht opstelt in je dashboard. Je kunt je afmelden voor de services van een bepaald bericht of een aangepast bericht toevoegen (de berichttitel is standaard). Krijg hier alle gegevens.

↑ Inhoudsopgave ↑

↑ Inhoudsopgave ↑

Plaats nieuwe dingen

Er zijn verschillende manieren om een bericht te publiceren: je kent het dashboard, maar je kunt ook publiceren vanuit de WordPress.com Reader, vanaf een mobiele app of vanuit je e-mail. Hieronder vind je de basisprincipes voor alle manieren.

Publiceren vanaf de Reader

Log in bij je account en klik op de knop ‘Nieuw bericht’ rechtsboven in de werkbalk. Kies een berichtindeling (Tekst, Foto, Video, Citaat of Link) en voeg je content toe (Tekst maakt een combinatie van tekst en beelden mogelijk).

Voeg naast je bericht ook een titel en tags toe. Hiermee worden groepsgerelateerde berichten bij elkaar in je blog geplaatst en in de WordPress.com Reader, waardoor ze eenvoudig gevonden kunnen worden. Klik op ‘Berichten publiceren’ als je klaar bent. Binnen enkele seconden verschijnt er een bevestigingsscherm.

Opmerking: als je publiceert vanaf de Reader, zie je geen opties voor Publicize. Je bericht wordt gedeeld, maar je kunt geen verbindingen deselecteren of in een aangepast bericht plaatsen. Daarvoor moet je publiceren vanaf het dashboard.

Publiceren vanaf de  homepage

Ga terug naar je homepage, naar Blogberichten → Toevoegen. Vanaf hier kun je zelf verder.

Publiceren vanuit een app

Installeer de juiste app en log in met je gebruikersnaam en wachtwoord voor WordPress.com. Je kunt een titel en tags toevoegen, foto’s uploaden vanuit je bibliotheek of een nieuwe foto maken, een voorbeeld bekijken en je bericht publiceren.

Plaatsen per e-mail

Om te publiceren per e-mail maak je een uniek e-mailadres aan in WordPress.com. Als je het bericht verstuurt, wordt de onderwerpregel de titel van het bericht en wordt de tekst van de e-mail de content van het bericht.

Je adres aanmaken in het dashboard: klik op ‘Mijn blogs’. Klik naast de naam van je blog op ‘Inschakelen’ onder ‘Publiceren per e-mail’ om je adres te genereren.

Je kunt ook opmaak en afbeeldingen toevoegen aan berichten die worden verstuurd per e-mail:

  • Als je e-mailclient HTML ondersteunt, bevat je bericht zoveel opmaak als mogelijk is (het systeem voor publiceren per e-mail verwijdert onnodige HTML-tags zodat je bericht op de juiste manier wordt weergegeven). De meeste e-mailclients ondersteunen dit.
  • Om foto’s of andere afbeeldingen toe te voegen, voeg je ze als bijlage toe aan de e-mail. Als er meerdere afbeeldingen zijn, worden ze weergegeven als een galerij. Als je de VideoPress-upgrade hebt, kun je ook video’s versturen.

Als je regelmatig berichten publiceert per e-mail, zijn er verschillende shortcodes die je kunt toevoegen om je bericht te beheren. Maak van je afbeeldinggalerij een diapresentatie, bewerk je Publicize-instellingen, vertraag de publicatie, voeg tags toe en meer. Meer informatie over shortcodes voor berichten per e-mail en hoe je deze kunt gebruiken.

↑ Inhoudsopgave ↑

Communiceer met de WordPress.com-community

Als je lid bent van WordPress.com krijg je twee geweldige functies voor de prijs van geen: je blog en je Reader, die alle WordPress.com-blogs samenbrengt op een eenvoudig te doorzoeken locatie. In de Reader kun je:

  1. Goed leesvoer vinden.
  2. De blogs die je volgt bijhouden.
  3. Onderweg berichten plaatsen op je blog (zoals we net hebben gezien).

Geweldige verhalen ontdekken

Bekijk de speciaal geselecteerde content voor een snelstart op Discover.

Duik in het onbekende met de onderwerplijst in de Reader (de lijst van termen aan de rechterzijde) en zoek naar wat je wil lezen. We hebben de lijst vooraf gegenereerd met de populairste onderwerpen, maar je kunt onderwerpen toevoegen en verwijderen om naar eigen wens een lijst te maken.

Je kunt ook blogs volgen die niet van WordPress.com zijn: zelf-gehost, Blogger, Tumblr, wat je maar wil. Klik op ‘Beheren’ naast ‘Gevolgde site’ en voer de URL in van de site die je wil volgen.

De blogs die je volgt bijhouden

Als je een blog volgt, kun je beslissen hoe je nieuwe berichten wilt ontvangen; ze worden allemaal verzameld op het tabblad ‘Gevolgde site’ of je krijgt ze direct, dagelijks of maandelijks via e-mail. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor directe e-mails voor blogs die je graag leest, of voor dagelijkse e-mails voor blogs waarop meerdere keren per dag berichten worden geplaatst. Als je de voorkeur geeft aan een leeg postvak dan kun je ook kiezen voor helemaal geen e-mails. Ga naar de pagina Instellingen voor het beheren van levering om de instellingen voor e-mails te wijzigen of bij te werken.

↑ Inhoudsopgave ↑

Meld je aan om een WordAds-uitgever te worden

WordAds is het interne advertentienetwerk van WordPress.com en de enige advertentieoptie op WordPress.com. Als je een WordAds-uitgever wordt, plaatsen we advertenties op je blog en delen we de inkomsten. Net als bij andere netwerken waar je mogelijk lid van bent (BlogHer, FoodBuzz etc.), handelen wij alle onderhandelingen, administratie en technische aspecten van advertenties af.

Ons WordAds-team werkt samen met grote online adverteerders als Google AdSense en we evalueren altijd nieuwe advertentiepartners. Samen kunnen we hoogwaardige advertenties ontwikkelen die geen afbreuk doen aan je site en maximale inkomsten genereren. We kunnen ook advertenties optimaliseren op basis van geografie, wat betekent dat advertenties beter gericht zijn op je lezers (wat zorgt voor grotere betalingen).

Een WordPress.com-site die voldoet aan de volgende drie criteria is geschikt voor WordAds:

  1. De site is geschikt voor het hele gezin. (Zou je je site laten zien aan een kind of collega?)
  2. De site heeft een aangepast domein (bijv. mijngeweldigesite.com).
  3. De site trekt genoeg bezoekers (want adverteerder betalen niet om zichtbaar te zijn op sites met minimale weergaven).

Als je lid zou willen worden van WordAds, lees dan deze Q&A met de leider van ons Ads-team, of ga naar WordAds.co. (Omdat bezoekers een van de criteria is, kun je het beste eerst bekend worden op WordPress.com voordat je je aanmeldt.)


OK, je kunt nu aan de slag! Koop iets leuks voor jezelf met het geld dat je bespaart op hosting. Maar geef niet alles op één plaats uit.

We hebben de belangrijkste kennis voor WordPress.com eruit gepikt voor een zorgeloze zelf-gehoste import. Om de volledige versie van deze tutorial te bekijken, ga je naar Learn.WordPress.com. Veel plezier met bloggen!