Terug naar Ondersteuning Verhoog je bezoekersaantallen Statistieken en analyses Koppelen aan Google Analytics

Koppelen aan Google Analytics

Google Analytics is beschikbaar met alle in aanmerking komende WordPress.com abonnementen en is een krachtige tool om verkeer naar je site bij te houden. In deze handleiding zie je hoe je deze pictogrammen aan je website kan toevoegen.

Deze functie is van toepassing op sites die onze WordPress.com Explorer-, Creator- of Entrepeneur-abonnementen gebruiken. Als je site een van onze oude abonnementen gebruikt, is deze beschikbaar voor Pro-abonnementen.

Jetpack-statistieken versus Google Analytics

Jetpack-statistieken

Alle sites van WordPress.com bevatten geïntegreerde analyses genaamd Jetpack-statistieken. Bekijk je statistieken om erachter te komen hoeveel bezoekers je site trekt, waar deze vandaan komen en welke content het meest bekeken wordt. Door de informatie van Jetpack Stats te gebruiken, kun je trends op je site volgen en beslissingen nemen om de prestaties van je site te verbeteren.

Google Analytics

Google Analytics bevat geavanceerde functies ter aanvulling op Jetpack-statistieken. Met trechterrapporten kan je zien welke pagina’s bezoekers van je site bekijken en met doelconversie kan je meten hoe bezoekers specifieke taken voltooien (zoals hoe ze een productpagina of contactformulier bereiken).

Google Analytics inschakelen op WordPress.com

Je kan verschillende methoden gebruiken om Google Analytics aan een WordPress-website toe te voegen, maar de meeste vereisen het installeren van een plugin zoals Google Site Kit of het toevoegen van code aan de koptekst van de site. Voor site-eigenaren van WordPress.com bieden we een gebruiksvriendelijke instelling om Google Analytics in te schakelen zonder plugins of code.

Stap 1: Meld je aan voor Google Analytics

Meld je aan op de website van Google Analytics door op de knop Aan de slag te klikken. Wanneer je je aanmeldt, vul je een ‘Accountnaam’ in en bekijk je een aantal opties voor het delen van gegevens om in of uit te schrijven, zoals hieronder weergegeven. Klik op Volgende wanneer je klaar bent.

Als je al een Google Analytics-account hebt voor andere sites, klik dan op Beheerder en klik vervolgens op ‘Account aanmaken’ om door te gaan met de volgende stappen.

Nieuw accountscherm Google Analytics
Aanmaakscherm van Google Analytics-account

In de volgende stap wordt je gevraagd om een eigenschap te creëren, die waarschijnlijk de naam van je website wordt.

Aanmaakscherm van Google Analytics-eigenschap

Voer op het scherm met property-instellingen de volgende gegevens in:

  1. Propertynaam: Voer een naam voor je property in, zoals je site-titel.
  2. Tijdzone voor rapportage: Kies de tijdzone waarin de rapporten van je website moeten worden vermeld.
  3. Valuta: Kies de valuta van de locatie waar je normaliter werkt.

Vul op het volgende scherm de gevraagde gegevens over je bedrijf of branche in en klik op de knop Volgende.

Google Analytics-scherm voor het toevoegen van bedrijfsgegevens
Scherm met bedrijfsgegevens van Google Analytics

In het volgende scherm wordt je gevraagd naar je doel(en) voor het gebruik van Google Analytics. Selecteer alles wat van toepassing is en klik vervolgens op de knop Aanmaken:

Scherm van Google Analytics voor het selecteren van bedrijfsdoelen.
Scherm van Google Analytics voor bedrijfsdoelen.

Er verschijnt een pop-up met de Servicevoorwaarden van Google Analytics. Je moet de voorwaarden accepteren om Google Analytics te kunnen gebruiken.

Vervolgens krijg je dit scherm te zien, waar je wordt gevraagd om een property te kiezen:

Scherm instellingen datastream Google Analytics

Kies hier voor Web. Houd https:// geselecteerd en typ je domein zonder de www. Typ iets in het vak Streamnaam (bv. weer je site-titel) en klik op Stream aanmaken:

Scherm instellingen datastream Google Analytics
Scherm van Google Analytics voor webstreaminstellingen

Stap 2: je metings-ID ophalen

Nadat je de stappen in het vorige gedeelte hebt gevolgd, krijg je dit scherm te zien om een Google-tag op je site te installeren:

Scherm van Google Analytics voor het instellen van een Google tag

Klik op de “plugin Sitekit” met het WordPress-logo ernaast. We gaan de plugin niet gebruiken. Als je voor deze optie kiest, wordt de tag-ID van je site weergegeven die er als volgt uitziet:

Klik naast je tag-ID op het kopieerpictogram om deze te kopiëren naar je klembord.

Als je een site met plugins hebt, kan je de Google-stappen volgen om hun plugin Sitekit te gebruiken om je Google-tag in te stellen. Dit is echter niet vereist omdat WordPress.com je een instelling biedt om je tag-/metings-ID te plakken. Kopieer alleen de tag-ID zoals hierboven getoond en ga dan door naar het volgende deel in deze handleiding.

Stap 3: Voeg de ID toe aan je WordPress-site

  1. Ga op WordPress.com naar het dashboard van je site.
  2. Ga in de opties aan de linkerkant naar Tools → Marketing.
  3. Selecteer het tabblad Bezoekers.
  4. Scrol ongeveer halverwege de pagina naar het gedeelte Google.
  5. Plak in het vak ‘Google Analytics metings-ID’ je tag-ID.
  6. Klik op de knop Instellingen opslaan om je wijzigingen te bewaren.

Je site maakt nu verbinding met Google Analytics en verzendt gegevens naar Google. Geef Google de tijd om de informatie van je site weer te geven (statistieken van voordat je site is gekoppeld aan Google Analytics verschijnen niet.)

WordPress.com-scherm voor toevoegen metings-ID van Google Analytics

Geavanceerde opties voor winkeliers

Als je de WooCommerce-plugin op je site hebt geactiveerd, kun je aanvullende analyseopties voor je winkel inschakelen, waaronder productpaginaweergaven, activiteiten rondom het toevoegen en verwijderen van producten uit winkelwagens en transacties die zijn gestart, stopgezet of voltooid.

Volg deze stappen om aanvullende e-commerce tracking in te schakelen:

  1. In Google Analytics ga je naar Admin en kies je het account waarop je Verbeterde eCommerce wilt inschakelen.
  2. Klik op eCommerce-instellingen en zet zowel eCommerce-instellingen als Verbeterde eCommerce-instellingen op Aan.
  3. Ga op WordPress.com naar het dashboard van je site.
  4. Ga in de opties aan de linkerkant naar Tools → Marketing.
  5. Selecteer het tabblad Bezoekers.
  6. Scrol ongeveer halverwege de pagina naar het gedeelte Google.
  7. Zet de instellingen onder het Google Analytics-label aan om functies zoals toevoegingen aan winkelwagen, productvoorbeelden en afrekenprocessen te volgen (of op ‘uit’ om ze niet te volgen).
De bijkomende opties voor Google Analytics-tracking op sites waarop WooCommerce is geïnstalleerd.

U vindt meer informatie over het inschakelen van verbeterde eCommerce-tracking en over de voordelen van deze verbeterde tracking.

Google Analytics op het Entrepreneur-abonnement

In plaats van de stappen in deze handleiding kan je Google Analytics integreren op een site met een Entrepreneur-abonnement met behulp van een van de volgende opties:

Schakel van Universal Analytics naar Google Analytics 4

Google stopt met Universal Analytics. Google Analytics 4 zal het gaan vervangen.

Als je Google Analytics-tag bij Tools → Marketing → Verkeer begint met de letters UA, betekent dat dat je de oude methode gebruikt en raden we je aan over te schakelen naar de nieuwe tag die begint met de letter G.

Gebruik de handleiding van Google om een eigenschap voor Google Analytics 4 toe te voegen (aan een site die al Analytics heeft). Zodra je je nieuwe ID hebt, kan je deze vervangen in de Google Analytics-instellingen op je site.

Veelgestelde vragen

Ik heb Google Analytics gekoppeld, maar zie geen enkele melding van bezoeken. Werkt deze functie?

De meeste Google Analytics-rapporten worden niet in real time weergegeven. Rapporten zijn gewoonlijk een paar uur vertraagd. Op de volgende Google-helppagina zie je hoe je controleert of je trackingcode goed is geïnstalleerd .

Als er binnen 24-48 uur geen bezoeken zijn gemeld en je weet dat bezoekers je site hebben bezocht op basis van Jetpack-statistieken, ga dan terug naar je Google Analytics-dashboard en controleer of je domein goed is gespeld, geen ‘www’ bevat en overeenkomt met je primaire domein. Als aan al deze criteria is voldaan, genereer dan een nieuwe tag-ID. Voer de nieuwe ID in de instellingen van je site in, zoals hierboven staat vermeld.

De gegevens van Jetpack-statistieken en Google Analytics komen niet overeen. Is er iets mis?

Jetpack-statistieken en Google Analytics maken gebruik van verschillende methoden om activiteit op je site te identificeren en bij te houden. Je kan ervan uitgaan dat Google Analytics en Jetpack-statistieken altijd kleine verschillen in bezoeken, weergaven, andere gegevens zullen vertonen.. Je zal echter in beide systemen dezelfde trends en patronen opmerken.

Waar kan ik ondersteuning krijgen voor Google Analytics?

Google Analytics is een zeer populaire website-analyseservice en er is boordevol informatie over te vinden in boeken, workshops, blogberichten, online forums en meer. We raden je aan om te beginnen bij het helpcenter voor Analytics van Google, voornamelijk de startersgids. Je kan ook de Google Analytics Solutions Community raadplegen om in contact te komen met andere Analytics-gebruikers.

Copied to clipboard!