Algemeen

Browserproblemen

Sommige problemen waar je tegenaan loopt met je WordPress.com-blog of -account kunnen worden opgelost door je browserinstellingen te wijzigen, de pagina te vernieuwen of de browsercache en de cookies te wissen.

Ondersteunde browsers

Sommige browserproblemen kunnen worden veroorzaakt door de browser zelf. Voor een optimale weergave en beveiliging raden wij je aan om je browser volledig up-to-date te houden. Op Browse Happy vind je een lijst met de nieuwste browsers.

Wij raden aan om een van de nieuwste browserversies te gebruiken die staan vermeld op Browse Happy , zodat je WordPress.com-site optimaal werkt.

Een korte opmerking over Internet Explorer: Vanwege browserincompatibiliteit werken sommige thema’s niet volledig in Internet Explorer versie 10 of lager. Als je Internet Explorer versie 10 of lager gebruikt, raden wij je aan om je browser te upgraden voor een optimale werking.

↑ Inhoudsopgave ↑

Geforceerd vernieuwen

Geforceerd vernieuwen, oftewel opnieuw laden, zorgt ervoor dat de browser opnieuw bij de webserver controleert of deze over de nieuwste versie van de internetpagina beschikt die je bekijkt. Dit zijn de sneltoetscombinaties voor geforceerd vernieuwen van je browser:

  • Windows: Ctrl + F5
  • Mac/Apple: Apple + R of Cmd + R
  • Linux: F5

↑ Inhoudsopgave ↑

Je browsercache wissen

Als je problemen ondervindt tijdens het weergeven van WordPress.com-pagina’s, kun je het beste als eerste de browsercache wissen om het probleem te proberen verhelpen.

Iedere keer dat je een internetpagina opent, slaat je internetbrowser een tijdelijke kopie op van de bestanden die nodig zijn om de internetpagina aan je te tonen. Deze tijdelijke bestanden worden ook wel de browsercache genoemd. Als je cache niet correct wordt geüpdatet of als deze vastloopt, is het mogelijk dat je een oudere versie van enkele van de ondersteunde bestanden bekijkt waarop WordPress.com draait. Als je de cache wist, wordt je browser gedwongen om alle bestanden voor een website opnieuw op te halen, zodat je de meest recente versie van de pagina kunt zien.

De instructies voor het wissen van je browsercache verschillen per browser en versie.

Let op: Het is ook mogelijk dat je internetserviceprovicer (ISP) een cache aanmaakt op netwerkniveau. Dit houdt in dat niet de WordPress.com-internetservers worden bekeken voor sommige bestanden, maar dat de ISP een cache heeft aangemaakt om bestanden op te slaan op het netwerk, zodat kan worden bespaard op bandbreedtekosten en sommige internetpagina’s sneller kunnen worden geladen. Als je door een cache aan de netwerkzijde problemen ondervindt, moet je waarschijnlijk wachten totdat deze zichzelf wist. En in het geval je je WordPress.com-website niet meer kunt bereiken via je browser, kun je nagaan of het probleem wordt veroorzaakt door je ISP door te controleren of je website wel werkt voor anderen.

↑ Inhoudsopgave ↑

WordPress.com-cookies wissen

Voor WordPress.com is het gebruik van browsercookies vereist voor een optimale werking van de site. Als je problemen ondervindt bij bepaalde gedeeltes van je site, kun je controleren of je cookies hebt ingeschakeld.

Als het niet lukt om te voorkomen dat je gebruikersnaam/wachtwoord in de browser worden getoond wanneer je probeert in te loggen, moet je wellicht je WordPress.com-specifieke cookies wissen. Doorgaans raden wij niet aan om alle browsercookies te verwijderen, tenzij je je zorgen maakt om je privacy, omdat dit van invloed is op de werking van andere websites die je gebruikt.

↑ Inhoudsopgave ↑

Controleer of JavaScript ingeschakeld is

De pagina’s Mijn sites op WordPress.com, met inbegrip van de pagina’s met statistieken, de bericht- en paginaverwerkers, het aanpassingsmenu, de betaalpagina en de pagina met accountinstellingen, maken voor de werking gebruik van een codetype genaamd JavaScript. Als je JavaScript hebt uitgeschakeld, kan het meeste wat WordPress.com laat werken niet worden geladen in je browser. Bepaalde themafuncties, zoals berichtsliders en slide-outmenu’s, maken ook gebruik van JavaScript.

Voor een optimale werking van je WordPress.com-site moet je JavaScript inschakelen in je browser. Op deze pagina zie je of je JavaScript al dan niet hebt ingeschakeld en vind je tevens aanwijzingen hoe je dit kunt inschakelen in de populairste browsers.

Let op: sommige adblockers en anti-virusbrowserextensies blokkeren JavaScript soms. Probeer deze extensies uit te schakelen en controleer of de pagina’s van Mijn site naar behoren werken. Als dit het geval is, kun je het beste een uitzondering voor WordPress.com instellen voor de browserextensie/add-on, zodat onze code niet meer wordt geblokkeerd.

↑ Inhoudsopgave ↑

Problemen met uitloggen en voorbeeldweergave

Als je vaak wordt uitgelogd van WordPress.com en problemen ondervindt tijdens het plaatsen van berichten op je blog of het gebruik van de optie Voorbeeldweergave, is het mogelijk dat je cookies van derden niet hebt ingeschakeld in je browser.

↑ Inhoudsopgave ↑

Meer probleemoplossing

Als er nog steeds problemen zijn, kun je nog een paar andere dingen proberen:

  • Upgrade je browser en Flash Player naar de meest recente versie die beschikbaar is.
  • Controleer of wordpress.com, wp.com en subdomeinen daarvan (*.wordpress.com/*.wp.com) niet worden geblokkeerd door je browser. Dit geldt ook voor de instellingen van je firewall of anti-virussoftware, indien aanwezig.
  • Probeer een andere browser. Als dit werkt, dan weet je dat het aan je browserinstellingen ligt. Bekijk tips voor probleemoplossing in de ondersteuningsdocumentatie voor je browser.
  • Probeer een andere computer op dezelfde plek. Als dit werkt, dan ligt het aan de computerinstellingen op de eerste computer.
  • Probeer een andere locatie die een andere internetserviceprovider heeft. Als dit werkt, dan ligt het aan je lokale netwerk.
  • Probeer IPv6 uit te schakelen. Als dit werkt, dan ligt het aan je lokale netwerk, maar je hebt geen IPv6 nodig, dus alles is in orde!
Still confused?

Contact support.