Terug naar Ondersteuning Probleemoplossing Veel voorkomende browserproblemen oplossen

Veel voorkomende browserproblemen oplossen

Sommige problemen waar je tegenaan loopt met je WordPress.com-site of -account kunnen worden opgelost door je browserinstellingen te wijzigen, de pagina te vernieuwen of de browsercache en de cookies te wissen.

Ondersteunde browsers

Sommige browserproblemen kunnen worden veroorzaakt door de browser zelf. Voor een optimale weergave en veiligheid raden we je aan een actuele versie van een van de volgende browsers te gebruiken:

  1. Google Chrome
  2. Mozilla Firefox
  3. Safari
  4. Opera
  5. Microsoft Edge

We raden aan om altijd een van de nieuwste versies van deze browsers te gebruiken, zodat je WordPress.com-site optimaal werkt.

Internet Explorer: Vanwege browserincompatibiliteit werken sommige thema’s niet volledig in Internet Explorer versie 11 of lager. Als je Internet Explorer versie 11 of lager gebruikt, raden wij je aan je browser te upgraden voor een optimale werking.


Geforceerd vernieuwen

Geforceerd vernieuwen, oftewel opnieuw laden, zorgt ervoor dat de browser opnieuw bij de webserver controleert of deze over de nieuwste versie van de internetpagina beschikt die je bekijkt. Dit zijn de sneltoetscombinaties voor geforceerd vernieuwen van je browser:


Browsercache

Wat is een browsercache?

Hier volg een korte uitleg over hoe browsercache werkt:

Je browsercache wissen

Als je problemen ondervindt tijdens het weergeven van WordPress.com-pagina’s, kun je het beste eerst de browsercache wissen om het probleem te proberen verhelpen.

In deze situaties is het handig om je browsercache te wissen:

De instructies voor het wissen van je browsercache verschillen per browser en versie.

Bureaublad

Mobiel of tablet


Cache op netwerkniveau

Het is ook mogelijk dat je internetserviceprovider (ISP) een cache aanmaakt op netwerkniveau. Dit houdt in dat niet de WordPress.com-internetservers worden bekeken voor sommige bestanden, maar dat de ISP een cache heeft aangemaakt om bestanden op te slaan op het netwerk, zodat kan worden bespaard op bandbreedtekosten en sommige internetpagina’s sneller kunnen worden geladen.

Als je door een cache aan de netwerkzijde problemen ondervindt, moet je waarschijnlijk wachten totdat deze zichzelf wist. En in het geval je je WordPress.com-website niet meer kunt bereiken via je browser, kun je nagaan of het probleem wordt veroorzaakt door je ISP door te controleren of je website wel werkt voor anderen.


WordPress.com-cookies wissen

Voor WordPress.com is het gebruik van browsercookies vereist voor een optimale werking van de site. Als je problemen ondervindt bij bepaalde gedeeltes van je site, kun je controleren of je cookies hebt ingeschakeld.

Als je er niet voor kunt zorgen dat je gebruikersnaam/wachtwoord niet langer in je browser wordt weergegeven wanneer je probeert in te loggen, moet je mogelijk de voor WordPress.com specifieke cookies wissen. Over het algemeen raden we je af om alle browsercookies te verwijderen, tenzij je je bedenkingen hebt met betrekking tot je privacy, aangezien dit van invloed kan zijn op je ervaring met het gebruik van andere websites.

Problemen met uitloggen en voorbeeldweergave

Als je vaak wordt uitgelogd van WordPress.com en problemen ondervindt tijdens het plaatsen van berichten op je blog of het gebruik van de optie Voorbeeldweergave, is het mogelijk dat je cookies van derden niet hebt ingeschakeld in je browser. Raadpleeg deze gids om cookies in te schakelen.

💡

In Safari ga je naar SafariVoorkeurenPrivacy, en schakel je de optie Voorkom volgen door gekoppelde sites. Meer informatie vind je hier.


JavaScript?

Voor een optimale werking van je WordPress.com-site moet je JavaScript inschakelen in je browser.

De WordPress.com-pagina bevat statistieken, de bericht- en paginaverwerkers, het aanpassingsmenu, de betaalpagina en de pagina met accountinstellingen, maken voor de werking gebruik van een codetype genaamd JavaScript. Als je JavaScript hebt uitgeschakeld, kan het meeste wat WordPress.com laat werken niet worden geladen in je browser. Bepaalde themafuncties, zoals berichtsliders en slide-outmenu’s, maken ook gebruik van JavaScript.

Deze tool laat zien of je JavaScript al dan niet hebt ingeschakeld en toont je tevens aanwijzingen hoe je dit kunt inschakelen in de populairste browsers:

Sommige adblockers en anti-virusbrowserextensies blokkeren JavaScript soms. Probeer deze extensies uit te schakelen en controleer of de pagina’s van Mijn sites naar behoren werken. Als dit het geval is, kun je het beste een uitzondering voor WordPress.com instellen voor de browserextensie/add-on, zodat onze code niet meer wordt geblokkeerd.


Landen met blokkeringen

In een aantal zeldzame gevallen is het mogelijk dat je in een gebied woont waarin toegang tot het internet wordt onderworpen aan beperkingen, waardoor browsers je site niet kunnen openen. Dit kan voorkomen in landen waar de regering of ISP-interferentie mensen blokkeert een aantal van onze of al onze IP-adressen (zonder een VPN) te bezoeken. Je ziet mogelijk een bericht waarin staat dat je site om deze reden is geblokkeerd. Als je vermoedt dat dit het geval is, hebben we een aantal ideeën over hoe je internetbeperkingen kunt omzeilen.


Meer probleemoplossing

Als er nog steeds problemen zijn, kun je nog een paar andere dingen proberen:

Copied to clipboard!